Specialisaties Team2019-08-12T10:51:37+02:00

Specialisaties

De pedagogisch medewerksters van Kinderopvang Snoopy hebben allemaal een eigen specialisatie waarbij zij de focus leggen op een bepaald aspect van de ontwikkeling van jonge kinderen.

In onderstaand overzicht leest u hier meer over.

Kleine kinderen kunnen zich verbaal nog niet (goed) uiten. Daarom uiten zij hun behoeftes vaak op een andere manier. Een baby doet dat door te huilen, lachen, mopperen. Andere mogelijkheden heeft het niet. Als ouder is het dan de bedoeling dat u precies weet wat uw kindje bedoelt, en dat u zijn of haar behoefte bevredigt.

Als het kind wat ouder wordt en de ontwikkeling van de grove motoriek komt op gang, kunnen we het kind wat meer helpen om de eigen behoeftes of bedoelingen duidelijk te maken. Op Snoopy doen we dat onder andere door babygebaren.

Vooral op de baby-dreumesgroep wordt hiervan veel gebruik gemaakt. Door het aanleren en het steeds herhalen van een groot scala aan gebaren, kunnen de kinderen aan de pedagogisch medewerksters duidelijk maken wat ze willen of wat er aan de hand is en vice versa. Komt u dus op één van de groepen Ieniemienies of Kabouters en ziet u kinderen of leidsters ‘vreemde’ gebaren maken (altijd verbaal ondersteund), kijk dan niet vreemd op: we communiceren veel met gebarentaal! De kinderen worden er rustiger van en ze worden ondersteund in hun verbale ontwikkeling.

Voor meer informatie over babygebaren kunt u een kijkje nemen op www.babygebaren.nl

Lisanne van de baby,-dreumesgroep is gespecialiseerd in het geven van babymassage. Op de babygroepen masseren wij de kinderen dagelijks. Dit is een mooie manier om contact te maken met onze aller kleinsten. Kinderen voelen zich hierdoor veilig, het komt de emotionele ontwikkeling ten goede en versterkt de band tussen het kind en de pedagogisch medewerkster.

Minimaal 1 maal per jaar wordt de cursus babygebaren aangeboden door Belinde Kollmann van Houwer en Ruijs. De cursus is bestemd voor (groot)ouders en hun baby’s vanaf ong. 2 maanden t/m 9 maanden. Tijdens de cursus leert u massagetechnieken voor uw baby, til technieken, het dragen van de baby op een haptonomische wijze, het begrijpen van de lichaamstaal van je baby, aandacht voor hechting, onrustige baby’s en darmkrampjes en evt. een stukje volwassen massage om zelf te ervaren wat je baby voelt.

Binnen Kinderopvang Snoopy wordt baby-/dreumesgym gegeven.

De gym is met name bedoeld voor onze allerkleinsten (0-2 jaar), om hun grenzen te leren verkennen en de motoriek te stimuleren. Goed bewegen is belangrijk, omdat bij kinderen tussen de 7 en 20 maanden de grootste motorische ontwikkeling plaatsvindt.

Bij baby-/dreumesgym leren kinderen ook dat vallen niet eng hoeft te zijn; je kunt weer opstaan en verder gaan of het opnieuw proberen. Wanneer je positief reageert, is de kans groter dat het kindje hier een positieve ervaring aan over houdt. Bij baby-/dreumesgym gaat het natuurlijk ook om plezier maken en veilig leren vallen en weer opstaan. Dit gebeurt op een speelse, natuurlijke en creatieve manier. U kunt hierbij denken aan het liggen op een yogabal, het lopen over en klimmen op obstakels, koprollen maken, etc. Kinderen die dit op jonge leeftijd leren, durven over het algemeen meer en leren beter hun grenzen (ver)kennen.

Daarnaast stimuleert baby-/dreumesgym ook de motoriek, het evenwicht, de stabiliteit en het vertrouwen tussen de pedagogisch medewerkster en het kindje. Bij het geven van baby-/dreumesgym wordt vooral gelet op de houding en de signalen die het kindje afgeeft. Geeft het kindje signalen af dat hij/zij het spannend vindt? Dan wordt geholpen en geven wij het kindje ons vertrouwen. Hierbij wordt het kindje gemotiveerd en gestimuleerd waardoor het zelfvertrouwen groeit!

Baby-/dreumesgym kent verschillende activiteiten, voor verschillende leeftijden en met veel plezier laten wij de kinderen hiermee kennis maken.

Wij vinden het belangrijk kinderen in contact te brengen met dieren, maar ook spelenderwijs ze te leren over de natuur. Ieder jaar organiseren we een ‘kriebelbeestjes maand’ en ook de moestuin is een onderdeel om de kinderen meer te leren over de natuur. Wat groeit er in de moestuin, hoe ziet het eruit en vooral hoe smaakt het….

Met de kinderen verzorgen en knuffelen we dagelijks twee hangoorkonijnen en 4 kippen. De dieren hebben een stukje van de tuin tot hun beschikking om vrij in te lopen en als ze willen kunnen ze terug in hun hok.

De eindverantwoordelijkheid is in handen één van de pedagogisch medewerksters. Zij houdt zich specifiek bezig met haar specialiteit ‘dier en natuur’. Zo organiseert zij de modderdag, de kriebelbeesten maand en bedenkt ze leuke recepten en bereidt die met groenten en fruit uit onze eigen moestuin.

Om de week klinkt het ons als muziek in de oren, als onze pedagogisch medewerkster Elvira van Eldik, met haar muziekles van start gaat bij de dreumesen en de peuters.

De les heeft een duidelijke opbouw; welkom heten d.m.v. een lied gevolgd door een muziekactiviteit zittend in de kring , daarna een muziekactiviteit waarbij de kinderen heel actief kunnen zijn en als afsluiting een ‘dag-liedje’.

De lessen duren ong. 30 minuten en de muziekinstrumenten zijn een vast onderdeel.

Peuters ontdekken de wereld heel actief en beweeglijk. Maar naast de vele inspanningen en prikkels hebben ze ook ontspanning en rust nodig. Het zou dus vanzelfsprekend moeten zijn peuters ook ontspanning aan te bieden. Inspanning en ontspanning horen elkaar af te wisselen, dat brengt een peuter in balans. Toch blijkt het in de praktijk soms moeilijk om er een vorm voor te vinden. Peuteryoga is daarvoor heel geschikt.

Door yoga komen peuters meer in contact met zichzelf en hun innerlijke wereld. Dat maakt ze beter bestand tegen de – soms ingewikkelde – buitenwereld en yoga heeft een goede uitwerking op het lichaam.

Het bevordert:
* een goede lichaamshouding;
* de motorische vaardigheden;
* een goede weerstand;
*de werking van spieren, organen, klieren en de bloedsomloop.

Naast het fysieke aspect gaat het bij yoga ook om de ademhaling, de aanraking en de zintuigen. Hierdoor wordt een peuter in zijn hele wezen aangesproken. Alle mentale, emotionele en spirituele facetten komen bij yoga aan bod en daardoor zie je verbetering in:

* het zelfvertrouwen;
* het zelfbewustzijn;
* het concentratievermogen;
* de emotionele groei.

Dat maakt yoga nu zo bijzonder! Je wordt er lichamelijk sterker en geestelijk evenwichtiger van. Daarbij geeft yoga vooral veel plezier in het ontdekken en ervaren. Peuters vinden het heerlijk allerlei lichaamshoudingen te onderzoeken, met hun adem te spelen en hun zintuigen te gebruiken. Daarom is yoga zo geschikt voor hen. Door al jong met yoga te beginnen, leg je een goede basis voor een gezond en evenwichtig leven.

Groeten,

Britt Beeking
docent peuteryoga

Een van onze pedagogisch medewerksters verzorgt de variatie in prentenboekjes via de bibliotheek. Zij stemt de boekjes o.a. af op de thema’s (bijv. seizoenen, sinterklaas, beroepen) die wij maandelijks de kinderen aanbieden.

Binnen onze kinderopvang worden de pedagogisch medewerkers begeleid in hun pedagogische inzicht en werkzaamheden door middel van Video interactie begeleiding (VIB). VIB is een methode om de pedagogisch medewerkers bewust te maken van hun interactie met de kinderen. Eén van onze medewerkers, is opgeleid tot professioneel Video interactie trainer. Zij ondersteunt en traint de leidsters binnen onze kinderopvang.

Hoe gaat VIB in zijn werk?

Er worden video-opnames gemaakt van de interacties tussen de betreffende pedagogisch medewerker en de kinderen. Dit zijn video-opnames van ongeveer vijf à tien minuten. Naar aanleiding van deze beelden vindt er een reflectiebijeenkomst plaats van ongeveer een half uur. De opnames worden tijdens deze bijeenkomst op microniveau geanalyseerd en er wordt gekeken naar de initiatieven die de kinderen tonen en de interactie met de leidster. Door middel van de training tijdens deze video-opnames gaan de pedagogisch medewerkers succesvolle interactiemomenten leren herkennen, waarna zij zich hiervan meer bewust zijn en deze leren uit te bouwen.

Tijdens het evalueren van de videobeelden leren de medewerkers ook om op een positieve, prettige manier leiding te geven aan de groep en aan ieder kind individueel. Wat tijdens deze videobeelden centraal staat, is dat men leert van succesmomenten. Wij zullen de medewerkers dan ook voornamelijk hun eigen positieve interacties laten zien. Vervolgens wordt er gezamenlijk bekeken hoe deze interactie eventueel kan worden verbreed. Kortom: VIB is niet probleem georiënteerd, maar gaat uit van de aanwezige kracht van de medewerker. De medewerker wordt geholpen om die kracht verder uit te bouwen.

Doel van video interactie begeleiding:

  • Ontwikkelen van een eigen visie bij pedagogisch medewerkers
  • De positieve interactiemomenten uitbreiden waardoor er een betere interactie ontstaat.
  • Leren succesvolle interacties te herkennen en analyseren.
  • Professionaliteit van pedagogisch medewerkers verbeteren.
  • Voordelen van VIB in de kinderopvang:
  • Betere ontwikkeling van het kind;
  • Meer respect voor het kind;
  • Minder werkdruk voor de pedagogisch medewerker
  • Wetenschappelijk bewezen

Het SCO-Khonstamm Instituut voor onderzoek van opvoeding en onderwijs heeft aangetoond dat VIB leidt tot kwaliteitsverbetering.

Heeft uw kind moeite met doorslapen, in slaap komen en/of komt het ‘s nachts steeds uit bed?

Maak eens een afspraak met onze slaapexpert om samen te bespreken wat de reden kan zijn van deze slaapproblemen. Samen met u kijkt zij naar de slaaprituelen en gewoontes/structuur bij het naar bed gaan. Zij geeft praktische tips die u en uw kind kunnen helpen!

Hij is helemaal weg van Snoopy

Wij brengen ons zoontje nu ruim een jaar naar Snoopy.

Google review, René Jurgens

Themamaand

Afgelopen maand hebben wij gewerkt rond het thema wilde dieren. Er werden leuke boeken [...]

Hitteprotocol

Met dit warme weer is ons hitteprotocol van kracht. Dit betekent dat wij een [...]


0 Shares
Share
Share
Tweet
WhatsApp